Menu:

 
Популярные записи:

Похожие записи:

 

Св тове дерево - В к пед я

Матерал з Вкпед вльно енциклопед. Назва «дерево життя» перенаправлена на цю статтю, хоча може посилатися  на групу дерев . Свтове дерево уособлю в соб днсть усього свту. Це свордна модель й людини, де для кожно стоти, предмета чи явища  сво мсце. Це також посередник мж свтами  свордна дорога, мст, драбина, якими можна перейти до свту богв або в . Про древо життя у свт створено безлч легенд, , цей символ знайшов вдображення в орнаментиц багатьох народв. [ У давньому врили, що священне дерево росте бля джерел . На ньому нбито жив цар птахв , який розсипав насння по земл. ¶нший птах вдносив насння до джерела, з якого пила зрка, що осипала землю дощами. З дощем насння поверталося назад у землю. У бачимо вчнозелене древо життя , просякнуте живлющим священним медом. Це велетенський ясен, що  структурною основою всього сущого  дна собою дев'ять свтв. На вершин дерева сидить орел, корння пдгризають зм та дракон . Слово «¶AAдрасиль» буквально значить «кнь ¶AAа», тобто кнь Одна. Ця назва пдкреслю роль дерева ще  як шляху, котрим божественний ( ) мандру з одного свту в нший. У першодеревом вважали Дуб, в це також була . [ В образ дерева поднались уявлення про час, простр, життя  смерть. Спробуйте вдгадати загадку: Стоть дерево, на дерев квти, пд квтами котел, над квтами орел, квти зрива, в котел скида, квтв не менша, в котл не бльша. Найдавнш укранськ донесли до нас стародавн уявлення про те, як з хаотичного первсного океану з'явився свт. У них мовиться про часи, коли не було ще н неба, н земл, а було тльки син море. На тм мор стояло дерево (явр чи сосна). На дерев три птахи радили раду: як снувати свт? Один птах упрнув у море  винс золотий камнь. Другий прнув  винс србний камнь. Третй  мдний камнь. ¶з золотого постало сонце, з србного  мсяць, з мдного  зор. Надал першодерево свту розташували у , згдно з х вруваннями, на прадуб росли плоди безсмертя. Сюди ж злталися птахи на зиму. Одночасно з творенням в уяв первсних людей образу свтового дерева виникла й розгалужена система протиставлень: У горизонтальнй площин свтове дерево  простр довкола нього подляються на чотири частини, виражаючи уявлення про час (ранок, день, вечр, нч; весна, лто, оснь, зима)  простр (схд, пвдень, захд, пвнч). На вершечку дерева дню сонце, саме його «рух» зумовив «подл» простору довкола нього начетверо. По вертикал длиться на три частини: нижню  корння ( ), середню  стовбур (земний свт) та верхню  крону (небесний свт). До кожно з цих частин «приписан» певн стоти. Внизу, побля корння, мешкають зм, жаби, риби, водоплавн птахи  тварини, бо низ дерева символзу не лише пдземний свт, а й воду. У середнй частин, на земл, розташовуються велик тварини: тури, олен, кон, ведмед, вовки. Це також  свт людей. У верховтт свтового дерева селяться птахи  бджоли, тут же мстяться небесн свтила. [ Найчастше у фольклор як свтове дерево виступають , , , , , , , . Розташовуться свтове дерево у казковому простор фольклору зазвичай на гор, посеред моря, в чистм пол неподалк дороги, в пана хазяна на його двор. Деревом позначали також час. Коли древо познача рк, то малються чи вирзьблються з багатьма глочками, так званою «сосонкою». Збереглися й про дерево-рк: «Дуб-дуб довго-вк, на ньому дванадцять гллв, на кожнй глл по чотири гнзда, а у кожному гнзд по см яць,  кожному м'я ». У мфологчних уявленнях свт членувався на три плани: (мкрокосм), та (макрокосм). Або ж лтописн яв, нав  прав  свти сучасний, потойбчний та деальний-небесний. Причому вс явища природи, под в суспльств й переживання окремих людей вдбувалися однаково як у кожному з цих трьох планв, так  в них усх одночасно  взамопов'язане, як у диному органзм. А дерево було посередником мж цими свтами, або й розмщувало ц свти на соб. За його допомогою можна переходити з одного свту в нший (у свт предкв, на небесний свт). [ Так, у казках трапляться мотив «дерева до неба», вилзши на яке герой бачить небесне й отриму чарвн подарунки. З образом древа-посередника мж свтами пов'язаний  звичай саджати дерева чи кущ на могилах. Важливсть цього звичаю пдкреслються тим, що на них саджають рослини певних порд. В Укран це переважно калина. В укранських двчата перетворюються на дерева з туги за коханими. У казц про чарвну соплку з ксточок двчини, пдступно вбито сестрами, вироста кущ калини. Зроблена з  глочки соплка промовля людським голосом. Узагал, в казковому епос дерева тсно пов'язан з жнками й двчатами. Згадаймо: до царського двору внадилася   красти золот яблука чи груш з чарвного деревця. Царенко вируша в похд, аби пймати злодйку, а повертаться додому з нареченою. Цкавою з цього погляду  казка «Ддова й бабина дочка», де на лсовому шляху двчини-сироти стрчаються , криниця  яблуня (жноч символи). У казц «Золотий черевичок» вмираюча мати залишила донечц дарунок- : зернятко, з якого виросла . Довго допомагало дерево, населене чарвними паннами, бднй сиротин. Стало у пригод й тод, як прийшов час шукати соб пари. А псля веслля двчини з князенком «верба з криничкою пшла в землю та й знов у князенково-му саду вийшла». У зустрчаться мотив казкового дерева, яке пару закоханих: з нього з'являються три церковц  дзвниця: у церковц  три свчечки ясних (скажмо, Марйка, Оксанка  Надйка), а в дзвниц  три гласних (¶ванко, Петрусь  Василько). Дал ¶ванко каже: «Я Марйку люблю, я свой Марйц черевички куплю»,  так про кожну пару. [ Символ свтового дерева  це й образ утлено родючост, жнки, . Природа, мати всього живого,   древом життя. У зображеннях (на , , тканих рушниках  килимах) образ жнки пов'язуться з знаком дерева; вона зливаться з ним, а нод повнстю його замню. Кажуть, що дм триматься на жнц, як дах на сволоков. Сволок трима дах, як свтове дерево  небо. Коли з'явилося в людей житло, воно стало нби точкою вдлку в безмежному всесвт, центром буття для кожно людини. Чотири стни хати орнтувалися на чотири сторони свту. ¶ основою житла став сволок, який . При встановленн в хат сволока снувало чимало обрядв  звичав. Коли снився сон, що в хат нема сволока, вважалося, що це до смерт. Зв'язок «стрижня дому» з уявленнями про свтове дерево пдтверджують  орнаментальн зображення на сволоках: солярн знаки, зм, зигзагоподбн зображення , «сосонки». Древо життя  це й дерево . Найпоширенша схема зображення свтового дерева  стовбур з трьома глочками. Так дерева вишивали червоними нитками по блому полотну дол-рушника й вившували як обереги над образами, вкнами, портретами родичв. Птахи, як  посередниками мж свтом живих  свтом предкв, а також охоронцями роду, в колядках  казках виступають помчниками й порадниками в пдбор пари. При цьому вони, звичайно ж, сидять на дерев. ¶нколи в рол тако помчниц юнаков виступа змя, яка перебува побля корння дерева. Весльна символка рясн словесними й мальованими, вишитими зображеннями древа життя. Це й весльне гльце, й насичен шлюбною символкою настнн розписи та витинанки, й псн, в яких мовиться про райське древо, яке зродило дв ягдочки  молоду й молодого. [ Як  в бльшост символв, у свтового дерева (древа життя)  знаки-синонми, як певною мрою замняють його в деяких текстах або пдкреслюють  розвивають якесь одне з значень чи окрему властивсть дерева. Такими символами в казках та обрядових пснях  , мст (калиновий мст), , стовп, дорога, церква з трьома верхами, три тереми, корабель, драбина, мотучка, ланцюг, арка, . Опредметненими виявами (атрибутами) свтового дерева  вха  висока палиця з колесом на вершечку (колесо  символ сонця), купальське й майське дерева тощо. Ц атрибути свтового древа присутн майже в кожному з найбльших свят календарного циклу, а також на веслл (згадуване вже гльце). Як утлення двочо дол, символ дерева з'являться в одному з ворожнь на св. Катерини (7 грудня). Двчина вирза в саду глочку вишн, вносить до хати й ставить у глечик з водою. Як розквтне до ( , )  то добрий знак, буде цього року веслля. А як не зацвте  ще рк доведеться сидти в двках. Тут вишнева глочка символзу двочу долю, саму двчину  чи цвсти й на веслл цього року, чи н. На веслл молоду символзу гльце (вльце)  молоде деревце, або глка, найчастше з сосни чи вишн. На в суботу двчата гуртом прикрашають його квтами, калиною та барвистими стрчечками, спваючи при цьому псень «до гльця». Це нби символ двування наречено. Коли беруться длити коровай, гльце розбирають соб по глочц дружки молодо. Вважаться, що глочки з весльного гльця, прикрашен квтками, допомагають потм дружкам щасливо вийти замж. Подекуди на донин збергся звичай «водити куста» на (Трйцю). Одну з двчат гурт вбира «кустом». Для цього плетуть два пишн внки з глок клена й липи, бльший  на шию, менший  на голову. За крайку двчин затикають глки так, що утворються нби спдниця з зелен. З двчиною-Кустом ходять по хатах, втають господарв з Зеленими святами, бажають щастя й багатства. Бачимо тут вдлуння ври в те, що померл душ переселяються в дерева, а на Зелен свята приходять у гост до нащадкв. , яке зветься або ж , символзу родючсть, двування, днання молодих у . Воно також нагаду про перше дерево, з яким творився свт. Це деревце (велику глку, найчастше з верби чи вишн) встановлюють хлопц увечер на галявин на ( ). Наприкнц обряду Купайлицю топлять або розламують на маленьк глочки, й кожна двчина бере соб по глочц. Перед  звичай (який прийшов до нас з Захдно ґвропи) встановлювати в дом й прикрашати ялинку. Вчнозелене деревце символзу вчне життя, а прикраси на ньому  т дари, як мусить отримати людина в новому роц. ¶сну думка, що рздвяна ялинка  це образ священного древа, а зоря, якою вона увнчана,  символом неба або сонця. В укранцв образ свтового древа зафксований в орнаментальних зображеннях на вишитих  тканих рушниках, килимах, вити-нанках, писанках, скринях, меблях, пряничних дошках, посуд та в оздобленн одягу. [ «100 найвдомших образв укрансько мфолог», пд заг. редакцю д.ф.н. Олени Таланчук

Похожие статьи:

 

Сайт управляется системой uCoz